Voldoet jouw webshop al aan de verstrengde garantieregels?

Door de coronacrisis stappen steeds meer winkels over naar een online webshop. De nood aan een gemoderniseerde wetgeving voor online sales was dus hoog. Sinds 1 juni 2022 gelden er dan ook nieuwe verstrengde garantieregels voor webshops.

Over welke verstrengde regels gaat het dan juist?

 

Wat verandert er voor defecte producten?

Oude wetgeving

Voorheen kon de consument tot 6 maanden na levering een defect aan het online aangekochte product aangeven. Bewijzen dat dit defect zich al voordeed bij de levering was echter niet eenvoudig voor de consument. Deze regeling was vooral voordelig voor de onderneming aangezien zij vaak geen herstellingen of vervangingen moesten voorzien.

Verstrengde wetgeving

Sinds 1 juni wordt dit termijn van 6 maanden verlengd naar 2 jaar. Daarnaast is het nu aan de onderneming om aan te tonen dat het defect werd aangebracht door de consument na de levering.

Uitzondering: Bij tweedehandsproducten blijft de garantietermijn 1 jaar.

 

Wat verandert er voor digitale producten?

Wat verstaan we onder digitale producten of diensten?

Het online verkopen van digitale producten en diensten wordt steeds populairder, maar wat valt er nu net binnen deze productgroep. Enkele populaire voorbeelden van digitale producten zijn:

  • Apps
  • Steamingdiensten
  • E-books
  • Videogames

Verstrengde wetgeving

Sinds 1 juni ben je als online aanbieder van digitale producten of diensten ook verplicht om 2 jaar garantie aan te bieden. Daarnaast moet je er eveneens voor zorgen dat het digitale artikel de volledige garantietermijn naar behoren blijft functioneren.

 

Wat verandert er voor commerciële garanties?

Wat zijn commerciële garanties?

Je mag de garantietermijn van 2 jaar verlengen tot 3 of 4 jaar. Verder kan je er voor kiezen om garanties ook te laten gelden in B2B relaties. Deze worden commmerciële garanties genoemd.

Verstrengde wetgeving voor commerciële garanties?

Ook voor commerciële garanties zijn er een aantal nieuwe verplichte garantieregels opgemaakt. We sommen ze even voor je op:

  • De tekst moet in een duidelijke taal zijn opgesteld.
  • Naam, adres en de voorwaarden voor het in werking treden van deze garantieregels moet duidelijk beschreven zijn.

 

Ben jij al in orde?

Houd jij al rekening met de verstrengde wetgeving? Vergeet ook zeker niet je algemene aankoopvoorwaarden te wijzigen. 😉

 

Kom je er even niet uit? Wij helpen je graag verder! 💪


Bron: Indicator – Larcier