Een tweede lockdown veranderde onze manier van werken voor een tweede maal tijdens deze coronacrisis. Zo is het, sinds de ingang van de tweede lockdown op 1/11/20, terug verplicht voor werkgevers om werknemers in niet-essentiële sectoren te laten telewerken. Dit is verplicht voor alle werknemers van ondernemingen, verenigen en diensten. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, zeker wanneer de aard en functie van de werknemer het niet toelaten om te telewerken. Maar er verschijnen in de media steeds meer artikelen dat er toch niet wordt getelewerkt, terwijl dit wel in de meeste gevallen verplicht is. Wij verwachten hierop dus extra maatregelen, en waarschuwen je graag op voorhand. 

 

In het ministerieel besluit is beschreven dat telewerken verplicht is,  ‘tenzij die [verplichting] onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening’

Wanneer schrijf ik een attest uit? 

Indien je werknemers zeker op kantoor moeten werken om hun job te kunnen uitoefenen, ben je als werkgever verplicht om een attest voor te leggen. Hiermee verantwoord je de aanwezigheid van je werknemer op het werk. Dit attest moet de werknemer zelf niet verplicht bij zich hebben, maar het wordt toch sterk aangeraden. Wanneer de inspectiediensten de werkvloer controleren, is de werkgever genoodzaakt om dit attest voor te leggen. 

 

Hoe ziet het attest eruit? 

De overheid kondigde reeds aan dat ze het aantal inspecties en controles zullen verstrengen en het aantal inspecties zullen opvoeren. Het is dus belangrijk dat je als werkgever in het bezit bent van een geldig attest. Daarin moet met een grondige beargumenteerde  reden worden vermeld waarom jouw werknemer niet kan telewerken. Wil je graag een voorbeeld van dit attest zien? Dan vind je dit hier. 

 

Zit je daarnaast nog met problemen of vragen? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren, en houd het veilig!