Laten we er geen doekjes om winden: verschillende ondernemers zijn door deze coronacrisis geraakt. Zo denken we in eerste instantie aan de horeca, maar ook aan bedrijven en ondernemers in de cultuur- en eventsector. Kortom, elke sector en ondernemer die lijden onder de coronacrisis, kunnen ook deze keer rekenen op de steun van de stad Antwerpen. Het bestuur maakt maar liefst 50 miljoen euro vrij voor de zwakke sectoren te ondersteunen. Ze treffen fiscale steunmaatregelen, alsook voor lokale ondernemers & start-ups. Bijkomend zijn er nog maatregelen getroffen voor de Antwerpse horeca-sector en Antwerpse detailhandel. Wij bespreken onderaan de grootste veranderingen die voor jou van toepassing kunnen zijn. 

 

Algemeen: getroffen fiscale steunmaatregelen

De stad Antwerpen besliste eind oktober 2020 om verschillende belastingen en retributies niet aan te rekenen aan getroffen ondernemers. Hierbij is belangrijk om weten dat je zelf geen actie moet ondernemen om de belastingen en retributies die hieronder vermeld staan, niet te betalen. Dit wordt automatisch verrekend op het aanslagbiljet. 

Good to know: zolang de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad gelden, worden er geen nieuwe facturen verstuurd of nieuwe aanslagen aangerekend. Schuldenaars bekomen automatisch een afbetalingsplan voor 2019-2020, waarvoor een gespreide aflossing over de jaren 2020-2021 geldt. Hiervoor worden geen administratiekosten aangerekend, en ook geen nalatigheidsinteresten.

 

Belasting op de horeca, vestigingen en vestigingen met detailhandel

Voor dit aanslagjaar vermindert de horecabelasting met 75%. Dat geldt zowel voor de forfaits, als het terras- en vestigingsgedeelte. Voor de vestigingen met detailhandel als officiële activiteitsomschrijving geldt een vermindering van 50%.

 

Belasting op toeristische overnachtingen

Ook hiervoor worden de belastingen en retributies voor het tweede en derde kwartaal kwijtgescholden. Je moet dus geen aanslagbiljet verwachten. 

 

Belasting op verhuur van voertuigen met bestuurder & taxidiensten

Ook voor deze belasting kan je rekenen op een vermindering van 75% op dit aanslagjaar. 

 

Markten, ambulante handel & standgelden op het openbaar domein

Wanneer je een marktkramer bent, en in het bezit bent van een abonnement op een van de markten in Antwerpen, krijg je automatisch een creditnota van je standgeld & elektriciteitsverbruik van het tweede kwartaal. 

Werd je als ambulante handelaar door de overheid verplicht om te sluiten? Dan wordt ook hier dezelfde regel gehanteerd: je ontvangt automatisch een terugbetaling en een creditnota. 

Good to know: ook de standgelden voor het derde kwartaal zullen niet aangerekend worden. 

 

Steunmaatregelen voor lokale ondernemers & startups

Om ook lokale ondernemers en startups een boost te geven gedurende deze periode, worden een aantal bestaande overeenkomsten, richtlijnen en administratieve processen versoepeld of tot een minimum beperkt. 

Zo is er beslist dat startups en lokale ondernemers kunnen meedoen aan stedelijke overheidsopdrachten, en dit via een minimale, administratieve inspanning. Grote raamovereenkomsten van 4 jaar die de stad nu aangaat, worden hierbij ook afgeschaft om kleinere spelers mee de kans te geven in opdracht van de Stad te werken. De toewijzing van opdrachten zal ook sneller gebeuren, waarbij op voorhand de ondernemers en startups al geïnformeerd worden van nieuwe opdrachten. 

Good to know: Ondernemers die voor overheidsopdrachten werken onder de €50.000, en dat binnen een termijn van 45 dagen, moeten geen borg meer staan. 

 

Innovatie: het sleutelwoord van 2020

In het jaar 2020 hebben we veel bedrijven en hun manier van werken zien innoveren. Ook nu zijn veel bedrijven nog op zoek naar een efficiëntere en innoverende manier om hun business beter te organiseren. Daarom maakt de stad Antwerpen 1 miljoen euro vrij om ondernemingen te ondersteunen die meewerken aan innovatieve oplossingen tijdens deze coronacrisis. 

Heb jij een innovatienood in je business? Dan kan je het strategisch of toegepast innovatietraject van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES volgen! De stad Antwerpen ondersteunt je financieel met een voucher t.w.v €500! 

Benieuwd naar de verdere innovatieprojecten? Die kan je hier bekijken! 

 

Steunmaatregelen voor de Antwerpse horeca & detailhandel

Heb jij een onderneming in de horeca of de detailhandel? Dan komen we met beter nieuws in deze bizarre tijden, vermits ook jouw onderneming recht heeft op een aantal tussenkomsten! 

 

Grootste nieuwigheden

Indien je initiatieven organiseert die de Antwerpse detailhandel & horeca steunen, mag je rekenen op een nieuwe toeslag! Die heet de zogenaamde thematische toeslag, en ondersteunt ook gebiedsoverschrijdend initiatieven. Het doel hiervan is om samenwerkingen tussen ondernemers te stimuleren. 

De Stad investeert daarnaast in alle initiatieven die inzetten op het promoten van de stad en verhoogt daarbij zelf zijn communicatiebudget om meer toeristen te lokken naar Antwerpen. 

Steunacties 

Weet je niet meer goed waar je staat met je onderneming? Dan kan je je gratis laten begeleiden dankzij de coachingsessies van de stad Antwerpen. Niet enkel startups, maar horeca-uitbaters,  ondernemers en handelaars komen hiervoor in aanmerking. Je hebt dan recht op 2 gratis coachingsessies. Meer weten? Informeer je dan hier

 

Renovatie & terrasuitbreiding

De Nationale Veiligheidsraad verplichtte horecazaken om een veilige afstand van 1,5 m tussen de tafels te garanderen, ook na de lockdown 2.0. Is dit voor jouw zaak niet het geval en wil je jouw terras graag uitbreiden of renoveren ( al dan niet in teken van deze maatregelen)? Dan ontvang je eenmalig een bijkomende renovatietoelage. Let wel op: de inverstering moet gefactureerd worden in het eerste, tweede, derde en/of vierde kwartaal van 2020! Meer over de renovatietoelage of toelage voor terrasuitbreiding? Lees het hier! 

 

Bijkomende initiatieven

Ben je de steunmaatregelen voor jouw sector nog niet tegengekomen? Bekijk dan eens de lijst van bijkomende initiatieven die de stad Antwerpen ondersteunt. Daar vind je eveneens verdere steunmaatregelen van alles hierboven besproken, maar dan in detail. 

 

Heb jij nog vragen over administratieve processen, steunmaatregelen of extra toelagen? Contacteer ons via info@adeconsultants.be of bel ons op het nummer +32 (0)3 644 53 08 !